Blindedarmontsteking (?) + vervoer

• Arie

Net bekomen van de reanimatie van enkele weken geleden (zie de betreffende topic; met het s.o. gaat het wonderwel goed; is aan het revalideren en is alleen zijn korte termijngeheugen kwijt) hadden we vanmiddag weer een onwelwording.

Bleek om een persoon te gaan met heftig stekende pijn/kramp rechts in de buik. Niet palpabel en zelfs verzitten deed pijn. Ik vermoedde een blindedarmonsteking of zoiets. Men wilde die persoon gaan vervoeren om zo snel mogelijk in het zkh te krijgen. Ik was echter bang voor evt. knappen ontsteking bij bewegen als het toch een blindedarmontsteking zou zijn en heb de GGD laten komen. Door hen is deze persoon per brancard (op de zij liggend) afgevoerd.

Weet niet hoe het afgelopen is met de persoon in kwestie en wat die persoon mankeerde, maar was dat een goeie beslissing om niet zelf naar het zkh te laten brengen?

• J-P

Beste Arie,

Goed te horen dat het met je voorgaande s.o. goed gaat.

Mbt deze casus,

Normaal gesproken zou een s.o. met blindedarm ontsteking met eigen vervoer naar het ziekenhuis kunnen.

Jij hebt zelf de situatie ingeschat en vond dat je s.o. niet met eigen vervoer naar het ziekenhuis kon daarvoor zul je goede redenen hebben gehad.

Van mij zul je dus niet horen dat je niet goed hebt gehandeld, jij had zicht op de situatie dus helemaal jou keuze en verder m.i. ook geen discutabel punt.

Groeten, J-P

• peter h

Hoi JP, en Arie,

Als JIJ denkt dat het s.o. (evt na overleg met s.o) niet met de auto vervoerd kan worden, dan bel je de ambu.

Ik ben er nier bij geweest, maar afgaand op jouw info: de enige juiste keus.

Ik sluit mij helemaal aan bij JP.

groet,

Peter

• Arie

Dank jullie wel. Het is ook moeilijk om zoiets in te schatten. Mijn beslissing om het s.o. niet zelf te laten vervoeren, was puur ingegeven door het gegeven dat ik dacht dat een evt. op knappen staande blindedarm kan springen bij onverhoedse bewegingen e.d. Ik moest hier naar gissen en besloot daarom maar voor het meest veilige uit te gaan, nl. de ambulance te laten komen. Maar wellicht een goed aandachtspunt voor de volgende EHBO-herhalingsles, nl. het wel of niet vervoeren van s.o.'s met inwendig letsel.

Overigens was mijn beslissing tijdens de nabespreking van het voorval geen discussiepunt, ook niet bij de personen die aanvankelijk voornemens waren het s.o. zelf te vervoeren.

• Arie

Vandaag bleek overigens dat het om een verstopte blaas ging. Had daar nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

• RemRoof

Ik sluit mij ook aan bij jouw keuze.

RemRoof

• peter h

verstopte blaas…

geen ehbo dus. betreft geen ongeval.

maar idd., ook daar krijg je mee te maken.

Helaas wordt de ehbo-ers tegenwoordig alleen maar “een aap een kunstje geleerd”.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat je juist hebt gehandeld.

Groet,

Peter

PS. misschien een taak voor de kaders om dergelijke ziektebeelden mee te nemen in de herhalingslessen.

• hetty

Oke dat is een hele goede dat van de ziekte verschijnselen.

Waar haal ik de info vandaan en hoe breng ik het de cursisten.

Ik ben bang dat je daar dan hele discussies over gaat krijgen , bijvoorbeeld het bekende verhaal; Dat heb ik ook gehad en bij mij voelde dit heel anders.

Heb jij enig ervaring met dit soort dingen en hoe ga jij er dan mee om?

Niet vervelend bedoeld hoor , maar ik ben voor alles in, als het maar te verandwoorden is.

Want nog steeds geld; een docent ehbo is geen dokter.

Groetjes Hetty

• peter h

Hoi Hetty,

ben het met je eens hoor, het is erg moeilijk om daar als kader invulling aan te geven. Misschien dat een arts eens een les kan verzorgen over de diverse ziekteverschijnselen.

Vanuit het OK is EHBO ook veranderd in EH, omdat men er van uitgaat, dat wij ook kunnen optreden bij acuut zieken. Helaas wordt in het OK- boekje hier niet verder op ingegaan.

Mogelijk dat we het OK eens kunnen benaderen om daar invulling aan te geven, bedenk ik mij net.

groet,

Peter

• Pleeg

Ik ga er even vanuit dat je EHBO'er bent?

i.p. is een (acute) appendicitis geen indicatie tot ambulancevervoer.

Het acuut knappen van de appendix zal zo'n vaart niet lopen…en dit xzal door heftige bewegingen niet gebeuren, want als iemand echt zoveel pijn heeft dan beweegt hij niet heftig meer. Strikt genomen is een ambu dus niet geïndiceerd..maarrrrrrrrrr…met jouw kennis (bedoel ik niet lullig!) heb je naar eer en geweten gehandeld en dat is dus altijd goed…

Ik hoop je voldoende antwoord te hebben gegeven op jouw vraag?

Overigens waren er nog vele diagnoses mogelijk:

spastisch colon

cholecystitis

darmkrampen (ja dat kan héél veel pijn doen)

nierkolieken

Belangrijke observatie bij buikklachten is ook of de pijn aanvalsgewijs optreedt en gepaard gaat met bewegingsdrang! De z.g.n. koliekpijnen zij typerend voor gal/nierstenen.

Gegroet,

(IC) Pleeg