Beste EHBO-ers,
Is er op dit moment iemand op het prikbord, die mij even raad kan geven, Ik heb afgelopen vrijdag iemand moeten helpen, en dat is nogal raar verlopen.
Ik zit echt ff met mijn handen in mijn haar.
een bange EHBO-er
Ha Paula,
Dank je wel voor je reactie, Ik heb afgelopen vrijdag op de EHBO post moeten staan. Er kwam een man naar binnen lopen die zei dat er buiten iemand was die wat aan zijn vinger had. Toen we buiten kwamen, bleek zijn vingerkootje er zo goed als af te zijn, en na de directe eerste hulp en contact gehad te hebben met het ziekenhuis konden we langs. In de auto zei hij opeens dat we niet met zijn bloed in contact mochten komen, omdat het foute boel was. Ik ben zo stom geweest, geen handschoenen te dragen en achteraf had ik dus een wondje aan mijn vinger. in het ziekenhuis heb ik gelijk mijn handen ontsmet, maar goed. eigenlijk al te laat!!
Nu blijkt dat er 90% kans is dat die jongen HIV besmet is. ik ben zelf al bij de dokter geweest, maar die kan nu nog niks voor me doen. Ik ben echt onwijs bang dat het bij mij straks ook mis is.
Ik weet het echt ff niet meer. Wat moet ik doen?????
bangerikje
Ja, kan me indenken dat je je helemaal lam bent geschrokken en erg ongerust bent nu! Ook ik heb wel eens met mijn blote handen in de troep gezeten. (Soms overkomt het je gewoon)
Je het in ieder geval gedaan wat je zelf kon doen, ik weet niet of je een vers wondje had of dat er al een korstje op zat? In dat laatste geval zou ik me niet al te druk maken. in ieder geval je wond als die nog open is door laten bloeden daarna inderdaad ontsmetten met alchohol 70% (of jodium of chloorhexidine)
Daarbij zeg je dat het voor 90% zeker is dat deze jongen met HIV besmet is. hoe weet je dat? zei hij dat zelf? hij is dus ook nog niet zeker van zijn eigen uitslag. Daarbij vind ik hem behoorlijk aso dat hij het je pas na jouw hulpverlening zegt! sommigen doen het ook om je bang te maken. Maar goed, daar schiet je nu niets mee op. Ik zou toch als je een heel ongerust gevoel hebt bij de huisarts een HIV test aanvragen of anders bij je GGD in je woonplaats informatie inwinnen. het vervelende alleen is dat je zo verschrikkelijk lang op de uitslag moet wachten, dat kan nog wel een half jaar duren.
Bij het ziekenhuis navraag doen over deze jongen en zijn bloeduitslag kan je vergeten, dat doen ze niet.
In de praktijk blijkt besmetting toch niet zo heel vaak voor te komen, maar, en dat weet je zelf natuurlijk ook, trek altijd handschoenen aan. stop ze in je zak, zeker als je dienst doet op een ehbo post. zo'n bijna geamputeerd vingerkootje is heel naar, maar iemand zal er niet ala minuut aan doodbloeden. dus heb je tijd genoeg om je handschoenen aan te trekken. ik doe ze altijd aan als ik een melding krijg. ook al komt er geen bloed aan te pas. niet iedere patiënt/slachtoffer is even schoon.
Sterkte! Paula
Beste mensen,
Nog even een wat algemenere les hieruit: ook al beweert het Oranje Kruis, en in hun kielzog andere organisaties, dat handschoenen niet echt nodig zijn, dat zijn ze wel! Als het niet tegen de besmetting zelf is, dan is het wel tegen de zenuwen.
Bangerikje, heel veel sterkte!
Mathijs
Kaderdocent en Rode Kruis hulpverlener.
Paula,
Dank je voor je reactie,
De arts die ik na dit incident gesproken heeft laat hem testen, en zodra de uitslag daarvan binnen is, laat hij het me weten, dus dat is in iedergeval iets. Mijn huisarts zegt dat hij nu niks voor me kan doen, alleen hij laat me wel over een half jaar een test doen. Als blijkt dat deze jongen inderdaad besmet is, krijg ik een preventieve kuur. Wat ik me daarbij moet voorstellen weet ik ook niet.
Ik heb in het ziekenhuis inderdaad mijn handen ontsmet met alcohol (70%). maar dat was pas een tijdje later, dus….. het wondje bloedde inderdaad, er zat geen korstje op, dus dat geluk heb ik ook al niet gehad.
afgelopen maandag moest ik weer op een post staan, (er is sportweek bij ons) en toen heb ik wel met handschoenen gewerkt. Degene waar ik mee stond heb ik ook duidelijk gemaakt dat hij het ook moest doen.
Op dit moment kan ik dus niks anders doen dan afwachten en maar hopen dat het uiteindelijk allemaal met een sisser afloopt. Wel vervelend. Probeer je iemand te helpen….. Krijg je dit. Maar goed.
Mathijs,
Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk zo iedereen bij een melding direct handschoenen aan moeten doen. Ik zal het nu zeker altijd doen. Maar ik zal ook proberen dit bij anderen over te brengen. Van de vereniging hebben ze in ieder geval al gevraagd of ik dit verhaal in het nieuwe seizoen aan de eerste jaars wil vertellen, zodat hun al direct weten hoe belangrijk het is handschoenen te dragen.
in ieder geval bedankt allebei voor jullie reactie!!
groetjes Es
Ik vind het heel naar voor je dat dit allemaal gebeurt, terwijl je eigenlijk alleen maar je best doet om iemand in nood te helpen.
Wat ik heel vreemd vind is dat ze jou niet opnemen in het protocol voor “prikaccidenten”. Anders dan de naam doet vermoeden is dit protocol bedoeld voor alle ongewenste bloedcontacten die hulpverleners oplopen. Denk hierbij ook aan gebeten agenten etc.
Ik zou dit toch nog eens navragen bij de dokter in het ziekenhuis en het aankaarten bij je EHBO-club.
Dit protocol voorziet onder andere in het per direct starten met preventieve medicatie (als je aan de criteria voldoet) en een regelmatige checkup. Je loopt nl niet alleen risico op een HIV-besmetting (komt via deze contacten gelukkig niet vaak voor) maar ook op Hepatitis. Deze laatste besmetting vindt bij dit soort contacten veel sneller plaats!
Ik hoop heel erg hard voor je dat er met jou niets aan de hand blijkt te zijn!! Sterkte voor het komende half jaar!!
Pieter
Beste Pieter,
Ik ben niet bekend met het protocol Prikaccidenten. Ik heb het wel met de dokter gehad over het feit dat er premature medicijnen, maar dat schijnt nogal zwaar te zijn. Pas op het moment dat er blijkt dat deze persoon dus daadwerkelijk HIV besmet is, kunnen ze bij mij met medicijnen beginnen.
een half uur geleden belde de arts op die ik vrijdagavond in het ziekenhuis gesproken had. Ze zouden hem bij een controle van het weekend laten testen door bloed bij hem af te nemen, maar dat is (op de een of andere manier) niet gelukt. Die arts heeft wel die jongen zelf gesproken en hij laat zich nu vrijwillig testen. Dit zal vandaag of morgen gebeuren. dan moet ik nog een week wachten tot de uitslag binnen is. Als blijkt dat de test positief is, moet ik contact opnemen met mijn eigen huisarts en dan kan ik medicijnen krijgen. De dokter heeft wel aangegeven dat deze jongen zeer gegronde redenen had om dit te zeggen, dus geen fijn vooruitzicht.
Maar zou je mij wat meer kunnen vertellen hoe het zit met het protocol waar je het over had?
Alvast bedankt.
Groetjes Es
Bij ons op het werk hebben we het volgende protocol. ik beschrijf het zoals het op jou van toepassing is:
Bloed op niet intacte huid? > Ja > Bloed-bloed contact? >Ja >
* Algemene wondverzorging
* Zoveel mogelijk laten doorbloeden
Bron bekend? > Ja > Bron stemt in met onderzoek? > Ja >
* z.s.m. bloedonderzoek bij de bron
Hepatitis B? > Nee > Hepatitis C? > Nee > HIV? > Nee > geen verder actie
. . . > Ja > Handel conform regionaal
. . . voorschrift.
. . > Ja > ……………..
. > Ja > Nooit gevaccineerd of titer nooit > 10 geweest? > binnen 24 uur 5 ml
HBIg i.m.
> overweeg (re)
vaccinatie
> Ja > titer ooit 10-100 geweest? > geen verdere actie
> Ja > hulpverlener gevaccineerd waarbij de titer ooit > 100? > Ja > geen
actie
Ik hoop dat je er wat van snapt. anders scan ik het protocol een keer in en stuur het je privé.
Maar wat mij ook bevreemd in de reactie van Mathijs, dat er binnen de EHBO opleiding blijkbaar nauwelijks aandacht aan besteedt wordt!
Ik geef ook BHV cursusen en druk de mensen altijd op het hart om handschoenen aan te trekken, bij iedere hulpverlening!
Paula
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?