HELP

• Paula

Ik zie het al, het wordt een zootje op het scherm. de puntjes die naar de verschillende antwoorden wijzen kloppen niet meer. ik zal proberen het in te scannen.

Paula

• Paula

Dat scannen lukt dus niet. mail me even privé je e-mail adres, dan kan ik je het protocol opsturen.

Paula

• Maarten

Ik ben het met de voorgangers eens, dat handschoenen, mits goed gebruikt, extra veiligheid bieden. Maar vaak is het alleen maar schijnveiligheid.

Gebruikte handschoenenmoeten weggegooid worden, ook al het je ze maar even gebruikt. Ze zijn dan al nat van binnen en bevatten een hoop beestjes die verhuisd zijn. En voor je het weet verhogen ze het risico.

Ook met handschoenen aan moet je bloedcontact proberen te vermijden. Handschoenen zijn een vangnet, geen vervanger. als je bloedcontact niet kunt vermijden, verwissel dan zo snel mogelijk daarna de vuile handschoen voor een schone.

Wisselen van slachtoffer is ook wisselen van handschoenen.

Wat ik zelf vaak doe is een handschoen aan. Met die hand doe ik de werkzaamheden waar een besmettingrisico bestaat. Met de andere hand doe ik schone de werkzaamheden. daarmee kun je ook veilig in je tas grabbelen.

als je je handschoen verwisseld terwijl je nog bebloede gazen e.d. nog in je hand hebt, heb je die meteen netjes ingepakt.

Ik heb in mijn tas handschoenen zitten, de tas ligt in de wagen.

In mijn RK pak zetten o.a. een aantal handschoenen, dus bij inzetten heb handschoenen direct bij de hand. Onderweg in de auto, heb ik ze in de buurt en anders niet.

Als je realistisch bent, dan weet dat het ondoenlijk is om altijd handschoenen, beademingsmasker, snelverband en ga zo maar door bij je te hebben.

dus leer schoon te werken, ook als je een keer handschoenen hebt.

• Pieter

Ik moet eventjes op zoek in mijn “vakbladen”. In eentje daarvan (ik meende het blad 'EHBO") stond hierover een heel artikel.

Waar het inderdaad op neer komt, zoals Paula ook meldde, is dat je preventief vrij pittige medicijnen toegediend krijgt om de ontwikkeling van het virus te blokkeren. Dit gebeurt nog niet zo superlang, maar de mensen die het tot nog toe gebruikt hebben zijn virusvrij gebleven. Het lijkt waarschijnlijk enigszins op de behandeling die seropositieve zwangeren krijgen om hun kind te beschermen.

Als ik het artikel gevonden heb, zal ik de essentie eventjes mailen.

Groetjes, en heel veel sterkte,

Pieter

• Pieter

Dag Es,

Ik heb het gevonden. Ik maak even een nieuw topic aan zodat mensen meteen zien dat het over het protocol gaat.

Groetjes,

Pieter

• Paula

Wat bedoel je nu precies met “schijnveiligheid”?

Uiteraard wissel je bij ieder slachtoffer van handschoenen. je gaat me toch niet vertellen dat er mensen zijn die de hele dag dezelfde handschoenen aanhebben en daarmee verschillende slachtoffers behandelen?

En ja, handschoenen worden nat van binnen bij lang dragen. Maar daardoor worden ze nog niet doorlaatbaar voor bloed of andere excreta! Hoe lang denk je dat een operateur zijn handschoenen aanhoudt. en die graait toch echt flink in het bloed en andere lichaamssappen!

Ik zou als ik jou was toch altijd 2 handschoenen aandoen. Je weet nooit in wat voor onverwachte situatie je iemand met beide handen moet aanpakken. Laat gewoon een ander je spullen aangeven.

Nog een tip. doe 2 paar handschoenen over elkaar aan. als het eerste paar te vies is geworden, trek je die gewoon uit en je hebt gelijk weer een schoon paar aan! En inderdaad Maarten, leer jezelf om niet alles met vieze handen vast te pakken.

Groetjes, Paula

• Maarten

Paula,

Waar jij bang voor bent, is soms werkelijkheid.

Ik heb het zelfs meegemaakt dat handschoenen, als een vorm van misplaatste zuinigheid, voor de volgende keer bewaard werden. Er zit immers geen bloed op. Laat staan dat je er twee over elkaar draagt.

Daar sloeg de opmerking over de beestjes op.

Voor een chirurg is het werken met handschoenen dagelijkse kost, alles wordt hem aangereikt en weer van hem aangenomen.

Een of twee handschoenen is afweging die per situatie gemaakt moet worden.

In de situatie die jij schetst, is er zeker veel voor te zeggen.

Conclusie zo als jij het gebruik van handschoenen beschrijft is er zeker geen sprake van schijnveiligheid.

Maarten

• Paula

Dan mag ik toch hopen dat ze er binnen de EHBO opleidingen flink meer aandacht aan zullen besteden!

Paula

• Mathijs

Beste mensen,

Het hoeft niet zo te zijn dat er tijdens de opleiding van EHBO'ers geen aandacht aan het gebruik van handschoenen geschonken wordt. Echter, dat is dan de persoonlijke inbreng van de docent. Of de richtlijn van de vereniging. Het Oranje Kruis geeft als formele richtlijn dat handschoenen niet nodig zijn voor de gewone EHBO'er. Je zult bijvoorbeeld bij een examen EHBO niet gauw zien dat er met handschoenen werkt wordt. Formeel hoeven ze ook niet aanwezig te zijn.

Overigens is binnen het Rode Kruis, die stelselmatig hulpverleningen doet, het gebruik van handschoenen wel gebruikelijk en door veel afdelingen voorgeschreven.

Groetjes,

Mathijs

• Maarten

Ik denk dat daar ook het verschil zit. EHBO op maat dus.

EHBO'ers op EHBO-posten, zijn voorbereid op de komst van slachtoffers.

Het gebruik van handschoenen is daar een onderdeel van.

EHBO'ers die bij ongevallen uitkomen, zijn daar meestal niet op voorbereid.

Letterlijk moeten ze het doen met hun gezond boerenverstand en een set blote handen. Ik denk niet dat het erg zinvol is om altijd met handschoenen op zak te lopen, zodat de “gewone” EHBO'er moet leren veilig zonder handschoenen te werken. en die keer dat hij wel handschoenen bij zich heeft, dan is het gebruik uiteraard aanbevolen als er bloed of lichaamsvocht contact mogelijk is.

En het moet ook een onderdeel van de herhalingslessen zijn, omdat je werken met handschoenen moete “leren”.