bedrijfshulpverlening

• Anna J.

Ik werk sinds kort bij een bedrijf, waar enkele bedrijfshulpverleners rondlopen. Toen er vorige week iemand van boven naar beneden van de trap viel, werden er enkele van die personen opgetrommeld om zich om het slachtoffer te bekommeren. De persoon was even buiten bewustzijn geweest en wilde meteen opstaan, wat die bhv'ers ook nog toelieten. Intussen arriveerde ook een ambulance die natuurlijk behoorlijk pissig waren, omdat ze het slachtoffer niet hadden laten liggen.

Achteraf viel het toch mee en is de persoon in kwestie zelfs weer aan het werk gegaan.

Toen alle hulptroepen verdwenen waren, kwam ik in gesprek met een van die bhv'ers en toen hoorde ik dat die mensen slechts twee dagen een cursus gevolgd hadden. Ze konden een pleister plakken en de uitblinkers daarvan nog recht ook! Daarbij zat dan ook nog brand blussen en nog wat toegevoegde kunstjes. Echt waar, ik schrok hier echt van. Enkele jaren geleden heb ik een complete cursus EHBO gevolgd met nog een aparte reanimatiecursus, die ik ook nog enkele keren verlengd heb en door omstandigheden heb laten verlopen. Je zou dus zeggen dat ik de basiskennis toch iets beter onder knie had dan de bhv'ers die hier zonder blikken of blozen op het slachtoffer afvlogen, maar ik zou het door het jarenlange niet meer actief bijspijkeren, niet in mijn hoofd halen om me hier in te mengen. Sinds vorige week houd ik me extra goed vast als ik op mijn werk de trap afloop, stel dat er een stelletje van die gekken op me afkomt, ik ga liever gewoon dood!

• Jim

Anna, een cursus BHV houdt veel meer in dan een pleister plakken. Ikzelf geef BHV lessen en het betreft Levensreddende handelingen, reanimatie en diverse letsels worden er besproken. Je moet het zo zien: de EHBO-er weet een beetje van veel onderwerpen; de BHV-er weet wat meer, van minder onderwerpen.

Als ambulanceverpleegkundige begrijp ik de pissigheid wel. Als iemand van een trap afvalt en bewusteloos is geweest, moeten wij dat slachtoffer behandelen alsof hij / zij een gebroken rugwervel heeft. D.w.z. volledig inpakken op een wervelplank, met infuus, zuurstof en halskraag. Na onderzoek in het ziekenhuis kan het zijn dat het slachtoffer weer lopend naar huis gaat. M.a.w. wij zijn héél voorzichtig met dit soort slachtoffers. Hopelijk begrijp je mijn uiteenzetting.

• Anna J.

Bedankt Jim voor je uiteenzetting, ik begrijp het uitstekend, maar toen ik dit meemaakte had ik echt mijn twijfels over de aanwezige BHV'ers. Het eerste wat je toch leert is toch het slachtoffer te helpen op de plaats waar hij ligt en dat gebeurde dus echt niet. Is trouwens de opleiding tot BHV'er uniform in den lande qua inhoud of verschilt het van plaats tot plaats?

Groeten

Anna

• Jim

De opleiding is uniform. Het lijkt mij ook dat het in dit geval niet goed gegaan is. Onervaren BHV-ers misschien? Gr. Jim.

• Jim

Anna, kijk eens op www.nibra.nl

• Jim

Nog een: www.kanters-bhv.nl

Succes, Jim.

• Anna J.

Hartelijk dank voor de moeite die je genomen hebt om de links door te geven naar de opleidingen voor bhv'ers. De eerste site waar je me naar verwees, www.nibra.nl was denk ik toch meer voor de professionele hulpverlening zoals de brandweer e.d. De tweede was denk ik meer de site waar de bedrijfshulpverlening goed uit de verf kwam. Ik heb geen idee waar de bhv'ers van mijn werk de opleiding hebben gehad, ik zal dat eens navragen. In ieder geval ben ik door jouw uiteenzetting en de links die je me gaf een stuk wijzer geworden, bedankt hiervoor.

Groeten Anna

• Rene

De opleiding is absoluut niet overal hetzelfde! Kijk daarvoor maar eens op www.meduca.nl

• Anna J.

Bedankt Rene, ik heb even gekeken en inderdaad zijn er wel verschillen. In de tekst kwam een stukje voor waar ik het vooral mee eens was n.l.:

Investering

Bij anderen kan men in twee à drie dagen een papiertje halen en zo aan de minimale wet-telijke verplichtingen voldoen. Het kost een appel en en ei en klaar is Kees,… over tot de orde van de dag.

En dat is wat er bij mij op het werk speelt denk ik.

Anna

• erikjan

Ik werk in een hotel waar alleen maar bhv'ers rondlopen en ik als enige een ehbo diploma heb. Ik vind ook dat als je bhv hebt dat je meerdere malen op herhaling moet,ik heb een discussie gehad met mijn collega's dat als er wat gebeurd weet niemand echt wat ze moeten doen omdat ze te “weinig” ervaring hebben.Ik weet van mijn collega's dat ze één keer in de twee jaar op herhaling moeten!!!!! beetje erg weinig als je ziet dat de gene die een ehbo diploma hebben minimaal 8 herhalingslessen!!!!! moeten volgen per jaar!!!!!!!!!!!

en dan nog twee keer per jaar de herhaling reanimatie,plus verbandleer. Dus eigenlijk stelt het bhv diploma niet zo veel voor!! “vinden mijn collega's en ik”.Ze hebben er wel een beetje aan maar als er iets gebeurd in het hotel met iemand dan weten ze niet wat ze moeten doen.

Groeten Erik-jan