Ik werk sinds kort bij een bedrijf, waar enkele bedrijfshulpverleners rondlopen. Toen er vorige week iemand van boven naar beneden van de trap viel, werden er enkele van die personen opgetrommeld om zich om het slachtoffer te bekommeren. De persoon was even buiten bewustzijn geweest en wilde meteen opstaan, wat die bhv'ers ook nog toelieten. Intussen arriveerde ook een ambulance die natuurlijk behoorlijk pissig waren, omdat ze het slachtoffer niet hadden laten liggen.
Achteraf viel het toch mee en is de persoon in kwestie zelfs weer aan het werk gegaan.
Toen alle hulptroepen verdwenen waren, kwam ik in gesprek met een van die bhv'ers en toen hoorde ik dat die mensen slechts twee dagen een cursus gevolgd hadden. Ze konden een pleister plakken en de uitblinkers daarvan nog recht ook! Daarbij zat dan ook nog brand blussen en nog wat toegevoegde kunstjes. Echt waar, ik schrok hier echt van. Enkele jaren geleden heb ik een complete cursus EHBO gevolgd met nog een aparte reanimatiecursus, die ik ook nog enkele keren verlengd heb en door omstandigheden heb laten verlopen. Je zou dus zeggen dat ik de basiskennis toch iets beter onder knie had dan de bhv'ers die hier zonder blikken of blozen op het slachtoffer afvlogen, maar ik zou het door het jarenlange niet meer actief bijspijkeren, niet in mijn hoofd halen om me hier in te mengen. Sinds vorige week houd ik me extra goed vast als ik op mijn werk de trap afloop, stel dat er een stelletje van die gekken op me afkomt, ik ga liever gewoon dood!