bedrijfshulpverlening

• Tjeerd

Als Instructeur-Eerste-Hulp en Instructeur-Reanimatie, maar daarnaast lid van een BHV-groep, kan ik mij geheel vinden in de bedenkingen die genoemd zijn inzake de kwaliteiten van de BHV-er. Ongetwijfeld is de BHV-er te goeder trouw en zal een goede hulpverlener kunnen zijn bij Levensreddende-handelingen. Maar inderdaad ontbreekt vaak de kwaliteit door te weinig “eerste-hulp”trainingen. Om deze reden spijker ik de BHV-ers bij inzake Eerste Hulpverlening, zodat zij ook een bloedneus kunnen stelpen,

BHV is big-business voor vele instructeurs en opleidingsinstituten. Al snel voldoet een organisatie aan de wettelijke eisen. En hier is het toch alleen maar om te doen. Stellig???? Ja, indien het gaat om een betere Eerste Hulpverlening, zouden de bedrijven wel meer Eerste Hulpverleners laten opleiden.

Geen kritiek op de BHV-ers hoor. Dit zijn allemaal mannen en vrouwen die met de beste intenties hulp willen bieden. Ik heb het over het willen voldoen van bedrijven aan de wetgeving en geen/nauwelijks oog hebben voor kwaliteit van de hulpverlening.

Anna, ik kan erg met je meevoelen (eigenlijk ben ik het helemaal met je eens).

Sorry Jim, het is geenszins mijn bedoeling jou te raken op een teer punt, maar ik deel je mening niet.

Tjeerd

• Anna J.

Bedankt Tjeerd voor jouw visie op dit verhaal. De meningen zijn een beetje verdeeld, maar ik blijf er bij dat het bij mij op het werk, deze zaak niet goed geregeld is.

Groetjes

Anna

• ron

een leuke discussie, maar hebben jullie wel eens nagedacht of de werkgever het allemaal wil betalen ???????????

je kan alles wel willen maar er moet ook geld en tijd ingestoken worden.

jammer genoeg zijn er werkgevers bij waar het daaraan ontbreekt

gr ron

• Rob

Tja, dat kan allemaal wel zo zijn, maar het blijft een feit dat een Eerste Hulp Verlener wellicht meer vaardigheid zal hebben dan een BHV'er. Men heeft de ervaring al in het bedrijfsleven dat de kwaliteit van eerste hulp verlenen met de komst van de BHV'er achteruit is gegaan. De regelmatige lessen die door de eerste hulpverlener gevolgd moeten worden dragen er ook aan bij dat men vaardig blijft. Uiteraard heb je, en dat zal altijd blijven, er fanatieke en minder fanatieke bijzitten. Ook de kwaliteit van het BHV onderwijs staat ter discussie. Er wordt teveel maar zelfs in 1 dagje gepropt. De cursisten weten na zo'n dag niet eens meer wat een stabiele zijligging betreft……Mijn inziens moet die BHV opleiding eens onder de loep genomen worden. Of door externe (NIBHV) betere controle worden uitgevoerd op de kwaliteit van de opleidingen.

• Peter H

tja,

de BHV is er op gericht alleen de LEH te doen. Een eenvoudige pleister wordt niet geleerd. Moet er vanuit Den Haag niet eens een keer een berichtje komen dat de BHV dient te worden uitgebreid. Als ehbo-er binnen een bedrijf meerdere malen bij een ongevalssituatie geroepen, omdat de BHV-ers niet wisten wat te doen.(bedrijf had meerdere panden)

BHV is mijns inziens niet genoeg.

groet,

Peter

• Rene

Dit is een misverstand. De arbo-wet heeft het nl. over ‘adequaat opgeleide bhv’ers'.

2 daagse trainingen zijn volgens heel veel mensen en heel veel bedrijven onvoldoende en leveren niet de wettelijk vereiste ‘adequate hulpverleners’. Die zoeken een opleiding van hoger en breder niveau. Voor al deze bedrijven is er een prima alternatief. In 6 dagen kan je een uitstekende hulpverlener worden bij www.meduca.nl

• hans

Ja een bhv cursus kost nog al wat.

Dus waarom stuur je de mensen dan niet naar een ehbo vereniging.

stuk goedkoper en ze leren er meer.

• Anna J.

De meningen zijn verdeeld, maar door die ervaring op mijn werk, ga ik toch voor of een iets langere cursus BHV óf toch een complete EHBO-cursus. De BHV'ers waar ik het over had, waren echt niet geschikt.

• mening

De wet verplicht een bhv opleiding, en omdat hierin ook aandere vormen van hulpverlening zijn verwerkt (brandbestrijding, communicatie en evacuatie) is er minder tijd voor het ehbo gedeelte.

Verder is een ehbo opleiding goedkoper dan een bhv-opl. maar nogmaals wettelijk voldoet deze niet voor de arbo.

RR

• beman

voor Anna.

ik ga je iets vertellen wat ik mee heb gemaakt.

jaren geleden moets er bij onze org een BHV groep komen.

door het niet goed organiseren van m'n toenmalige chef het volgende.

wij hebben eerst bij een rea club onze reanimatie gedaan later onze EHBO diploma en weer later de opleiding BHV.

wel nu wat kan ik je vertellen, het is inderdaad waar de BHV''er toender tijd zonder

diploma kan alleen levensreddend handelen.

hij of zij hebben dus een BHV certivicaat, maar een BHV''er met een daar bij een BHV DIPLOMA heeft wel een EHBO diploma.

ik heb er dus drie, BHV cer BHV dip en m'n EHBO dip ( m'n EHBO dip daar ben ik echt trots op )

de vraag die kunt stellen is volgens mij deze “ ons ben zuinig ”, alle waar naar het geld.

waarom zou je meer meer uit geven als de ARBO niets meer voor schrijft dat er bij zoveel mensen een BHV groep moet komen.

MIJN ADVIES NAAR JOUW GEEF JE OP BIJ DIE BHV GROEP EN BLIJF NIET LANGS DE KANT STAAN, JE BENT IN HART EN NIEREN EEN HULP VERLENER

de Directeur of de grote baas blijft ALTIJD eindverantwoordelijk.