marcel schreef:
>
> klop jongens ik was niet volledig dat met die wollen deken is
> in combinatie met een drenkeling. Ik heb standaard twee
> wollen dekens in mijn auto en folie. Maar ik heb wel eens
> gezien op een oefenavond (uitnodiging sigmagroep) dat ze
> iemand in combinatie met een deken en folie inpakte op een
> speciale manier. Heeft veel indruk gemaakt maar ik weet niet
> meer hoe ze dat deden.
>
> ik leer veel van deze site
Ah, kijk, bij een drenkeling krijg je een geheel andere situatie omdat er in de meeste gevallen geen sprake is van overig letsel zoals bij een verkeersongeval (al zullen mensen van de reddingsbrigades dat misschien tegenspreken omdat je niet weet hoe iemand te water is geraakt). Ik ga ervan uit dat er geen sprake is van reanimatie of ander letsel.
Maar ik vermoed dat het als volgt in zijn werk gaat: de deken wordt uitgevouwen.
In de lengte-weg gezien vouw je de ene helft in harmonicavorm, van buiten naar binnen. De andere helft doe je dat ook, maar houd je aan de binnenzijde een stukje over dat niet meegevouwen wordt (ongeveer de helft van de breedte van het lichaam).
Het slachtoffer wordt door een eerste hulpverlener(hv-er) die langszij zit, op zijn zij naar de hulpverlener toe getrokken. De tweede hv-er duwt de deken in de langeweg onder tegen het slachtoffer aan, met de geheel opgevouwen helft tegen het slachtoffer aan. Let daarbij op dat de deken op de juiste lichaamshoogte ligt.
Vervolgens wordt het slachtoffer teruggedraaid richting tweede hv-er. Het slachtoffer komt nu deels te liggen op het stuk deken dat niet gevouwen is. Nu kan de eerste hv-er de deken kan uittrekken en en kan het slachtoffer plat op zijn rug gelegd worden en kan vervolgens de deken aan beide zijden over het slachtoffer heen gelegd.
Mijn vermoeden is dat de folie-deken daarna gewoon over het slachtoffer wordt heengelegd en langszij wordt ondergestopt.