gebruik van folie bij brandwonden

• marcel

Beste mensen topic spreekt veel mensen aan laat ik eens kijken waar je die folie nu ook goed voor kunt gebruiken tijger gaf een mooi voorbeeld van dat kampvuur en dan koelen met water en daarna als bescherming tegen onderkoeling een foliedeken.

Je kunt het ook gebruiken voor je voorruit tegen de zon (wel de zilveren kant naar voren).

Bij verkeersslachtoffers als bescherming tegen afkoeling.

Verder is het zo dat je de folie geloof ik eerst op de grond moet leggen en daarover een deken of is het nu andersom. en hoe pak je iemand in die op de grond ligt op straat met onbekend letsel.

Ik weet dat de folie wel brandbaar is

• Nils2010

marcel schreef:

>

> Bij verkeersslachtoffers als bescherming tegen afkoeling.

> Verder is het zo dat je de folie geloof ik eerst op de grond

> moet leggen en daarover een deken of is het nu andersom. en

> hoe pak je iemand in die op de grond ligt op straat met

> onbekend letsel.

>

Een verkeersslachtoffer laat je liggen op de plaats waar ie ligt, tenzij de plek om andere redenen onveilig is. Een isolatiedeken leg je over en om het lichaam heen en druk je voorzichtig onderlangs vast, je gaat geen verkeersslachtoffer onnodig draaien, optillen, of verplaatsen als je niet weet wat er voor een letsels zijn.

Je kunt een isolatiedeken ook niet eerst uitvouwen, op de grond leggen om daar vervolgens een slachtoffer in te leggen, simpelweg omdat de folie zo dun is dat ie bij het minste of geringste zuchtje wind meteen wegwaait.

Dus gewoon dekentje uitpakken, uitvouwen, en over het lichaam heenleggen, eventueel een extra dekentje om om het hoofd te leggen, en voorzichtig onderlangs vastdrukken.

En waar ik die deken nog voor gebruikt heb? Dubbel gevouwen heb ik er eens mee naar de zonsverduistering kunnen kijken. Ook heb ik de folie voor de lens van de fotocamera gehouden en op die manier foto's van de zonsverduistering kunnen maken. Alleen jammer dat de dekentjes niet geheel egaal gekleurd zijn, want dat gaf wat puntjes op de foto ;-)

• tijger

hoi Nils

Misschien niet bij nagedacht dat er ook lopende slachtoffers zijn.

verdwaasd door de klap, of die door de adrialine pas later gaan voelen?

plus ik heb geen plaats in mijn tasje voor een gewone deken.

maar je hebt gelijk dat je mensen die liggen niet gaat verplaatsen of bewegen om een folietje eronder te doen.

dat van die foto is ook een goeie tip, ga ik de volgende keer proberen.

• marcel

klop jongens ik was niet volledig dat met die wollen deken is in combinatie met een drenkeling. Ik heb standaard twee wollen dekens in mijn auto en folie. Maar ik heb wel eens gezien op een oefenavond (uitnodiging sigmagroep) dat ze iemand in combinatie met een deken en folie inpakte op een speciale manier. Heeft veel indruk gemaakt maar ik weet niet meer hoe ze dat deden.

ik leer veel van deze site

• Nils2010

marcel schreef:

>

> klop jongens ik was niet volledig dat met die wollen deken is

> in combinatie met een drenkeling. Ik heb standaard twee

> wollen dekens in mijn auto en folie. Maar ik heb wel eens

> gezien op een oefenavond (uitnodiging sigmagroep) dat ze

> iemand in combinatie met een deken en folie inpakte op een

> speciale manier. Heeft veel indruk gemaakt maar ik weet niet

> meer hoe ze dat deden.

>

> ik leer veel van deze site

Ah, kijk, bij een drenkeling krijg je een geheel andere situatie omdat er in de meeste gevallen geen sprake is van overig letsel zoals bij een verkeersongeval (al zullen mensen van de reddingsbrigades dat misschien tegenspreken omdat je niet weet hoe iemand te water is geraakt). Ik ga ervan uit dat er geen sprake is van reanimatie of ander letsel.

Maar ik vermoed dat het als volgt in zijn werk gaat: de deken wordt uitgevouwen.

In de lengte-weg gezien vouw je de ene helft in harmonicavorm, van buiten naar binnen. De andere helft doe je dat ook, maar houd je aan de binnenzijde een stukje over dat niet meegevouwen wordt (ongeveer de helft van de breedte van het lichaam).

Het slachtoffer wordt door een eerste hulpverlener(hv-er) die langszij zit, op zijn zij naar de hulpverlener toe getrokken. De tweede hv-er duwt de deken in de langeweg onder tegen het slachtoffer aan, met de geheel opgevouwen helft tegen het slachtoffer aan. Let daarbij op dat de deken op de juiste lichaamshoogte ligt.

Vervolgens wordt het slachtoffer teruggedraaid richting tweede hv-er. Het slachtoffer komt nu deels te liggen op het stuk deken dat niet gevouwen is. Nu kan de eerste hv-er de deken kan uittrekken en en kan het slachtoffer plat op zijn rug gelegd worden en kan vervolgens de deken aan beide zijden over het slachtoffer heen gelegd.

Mijn vermoeden is dat de folie-deken daarna gewoon over het slachtoffer wordt heengelegd en langszij wordt ondergestopt.

• hetty

en als je helemaal goed wil doen dan moet je elk lichaamsdeel appart inpakken, zodat je zo min mogelijk warmte verliest.

maar ik kan mij zo voorstellen dat je daar altijd geen tijd of materiaal voor hebt.

• Nils2010

Hmm, dat weet ik nog niet zo helemaal. Als je iemands lichaam geheel inpakt in één grote deken met daaromheen een foliedeken dan warmt de ruimte daarbinnen zich wel op. Ga je elk lichaamsdeel nog eens apart inpakken dan denk ik dat je het lichaam ‘verstikt’. Er zal te weinig ventilatie zijn, waardoor de huid zal gaan transpireren en onnodig de broodnodige lichaamswarmte verloren gaat. Probeer zelf maar eens in een gesloten plasticfolie zitten. Twee minuten en dan word je panisch…. Te veel inpakken lijkt mij niet goed.

Misschien wel als een drenkeling bevriezingsverschijnselen vertoont?

(Let op: bovenstaande is mijn veronderstelling, het zijn geen feiten! Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten).

• Rene

Inderdaad, je zit er helemaal naast. Apart inpakken is gewoon een laagje folie tussen de armen en het lichaam en een laagje folie tussen de benen, dat is alles. En vergeet niet het hoofd in te pakken,… ongeveer 50% warmteverlies vind namelijk plaats via het hoofd.

• Nils2010

Was er al bang voor…. ;-)

Ik zat inderdaad te denken aan inpakken met deken plus folie. Jullie hebben gelijk.

….

(Grootste fout: te veel nadenken. Volgens m'n eerste instructeur)

• ML

Oke dan maar even vanuit het standpunt van de reddingsbrigade bekeken, er vanuitgaande dat er dus geen overig letsel is zoals reanimatie etc.

Wat ik heb meegemaakt bij een oefening is dat er speciale onderkoelingspaketten worden samengesteld. Deze bestaan uit EHBO deken, folie, EHBO deken, folie. Het slachtoffer wordt hier in ingepakt.

Aangezien wij drenkelingen op het water tegenkomen wordt de drenkeling aan boord van de boot gehesen. Als je handig bent ligt de deken vervolgens al klaar op de bodem van de boot en wordt de drenkeling na controle van de ABC direct ingepakt. Als tijdens de actie vergeten is om de deken al klaar te leggen is het inderdaad een kwestie van de deken in de lengterichting naast het slachtoffer leggen, het slachtoffer naar een kant rollen, deken eronder en weer terugrollen.

Het extra inpakken is noodzakelijk omdat de drenkeling nog vervoerd gaat worden, op de boot is het nog een stukje kouder dan buiten op de grond.