Doel/nut AED

• Pleeg

Hieronder de uitslag van een van de laatste onderzoeken over de uitkomsten na reanimatie:

Feiten rondom Reanimeren

•3 miljoen Nederlanders hebben inmiddels Reanimatieonderwijs gevolgd ( 23%>18jr)

•Niet meer dan 13% van de gereanimeerde patiënten verlaten levend het ziekenhuis

(= 1 op 7)

Tijd tot alarmering ambulance Kans op overleven

< 1 minuut 13%

1-2 minuten 10%

> 2 minuten 3%

Tijd tot reanimatie door omstanders Kans op overleven

< 2 minuten 18%

2-3 minuten 13%

> 3 minuten 8%

Tijd tot aankomst ambulance Kans op overleven

< 3 minuten of reeds ter plaatse 34%

3-10 minuten 14%

>10 minuten 5%

Bron: cijfers en feiten plotselinge hartstilstand en reanimatie Nederlandse Hartstichting

• Joffry Ambu-Vpk

Nou Pim een gemiddelde huisdokter heeft niet echt de vaardigheid in zich om adrenaline IV te geven,laat staan dat ze dat, net als een AED, al bij zich hebben. Verder kan natuurlijk altijd een ambu-vpk informatie geven over hoe een defibrillator werkt, daarvoor hoef je echt niet naar de bron , ‘'de’' arts zoals jij dat aangeeft!

(mag ik even een teiltje?)

• Joffry Ambu-Vpk

quote Pim: ‘'Reanimeren bij VF heeft in zoverre weinig zin, dat je met de hand van buiten de borstkast, minder kunt bewerkstelligen dan het hart zelf dat op dat moment ongecontroleerd samentrekt.’'

Ik vraag me af waar jij de wetenschap vandaan haalt dat de cardiac output die door hartmassage wordt geproduceerd, minder zou zijn dan de CO die bij VF aanwezig is.

• Azijnzeikerd

> Nou Pim een gemiddelde huisdokter heeft niet echt de

> vaardigheid in zich om adrenaline IV te geven,laat staan dat

> ze dat, net als een AED, al bij zich hebben. Verder kan

> natuurlijk altijd een ambu-vpk informatie geven over hoe een

> defibrillator werkt, daarvoor hoef je echt niet naar de bron

> , ‘'de’' arts zoals jij dat aangeeft!

> (mag ik even een teiltje?)

Bespaar je de moeite, Joffry. “Ridder” Pim heeft een aangeboren afkeer tegen ambulancepersoneel. Wij doen het in zijn ogen toch nooit goed en er is maar 1 beroepsgroep die wel de weg, de waarheid en het leven zijn en dat zijn artsen ;-)

• linda van veen

Ik heb een cursist gehad die vreselijke buikpijn had, vermoeid was en pijn had aan haar rechterschouder. Toen ze op les kwam zag ze er erg slecht uit . Het antwoord dat ze van de huisarts kreeg deed me stijl achteroverslaan. U zit in de overgang een pilletje om rustig te worden en ze kon weer gaan. Toen ik haar daarover aansprak en toch mijn bezorgdheid uitte zei ze dat de man nog wel haar bloeddruk had gemeten en die was iets aan de hoge kant. Dit was op woensdag. Zaterdagochtend vroeg werdt ik door een collega van haar gebeld met de medeling dat ze s'nacht was overleden aan en dat bleek later 2e grote infarct. Als de huisarts wat allerter was geweest en beter onderzoek had gepleegd en beter naar haar had gekeken want ze was behoorlijk grauw en zweterig had ze er misschien nog wel geweest. Nu moeten haar kinderen door zonder moeder. En haar man zonder echtgenoot.

• Joffry Ambu-Vpk

Tja hsommige huisartsen….. ‘'ze redden het met een paracetamolletje wel ’' is een advies dat niet-competente huisartsen wel eens aan hun klanten geven, trieste zaak. Waag eens een klacht bij de huisarstenvereniging en de familie kan altijd een klacht indienen over slecht functionerende huisarts bij de inspectie. Helaas vaak wel een hoog ‘'als het kalf verdronken is…’' gehalte.

• peter

Het valt mij op dat ambulance verpleegkundigen veel over huisartsen klagen en vooral familie aansporen om klachten in te dienen al dan niet bij een commissie!

Maar als er 1 beroepsgroep is die veel zicht heeft over het functioneren dan is het de ambulanceverpleegkundige! Als het echt zo erg is waarom schakelen jullie de inspectie niet in?? Bij mijn weten mag iedereen een melding bij de inspectie doen. Of is het misschien toch niet zo erg?

• Arie

Ambu-verpleegkundigen klagen over SIGMA en EHBO'ers en worden op hun beurt weer op tv afgez….. door trauma artsen en personeel van de traumaheli's. Gezellig wereldje ;)

• RemRoof

Hahaha,

Arie je hebt voor een groot deel gelijk in mijn beleving. Joffry heeft echter ook een punt en dat heb ik zelf mogen ervaren die keren dat ik ben meegereden op de ambulance.

RemRoof

• Pleeg

Waarschijnlijk een knulletje van 21 die alles zo oplepelt uit zijn mooie boekjes vandaan. Het feit alleen al dat hij hier veel tijd door brengt geeft mij sterk de indruk dat het een co-assistent betreft. Geen duidelijk referentiekader dus…in mijn ogen dus geen ervarings deskundige!